Leczenie endodontyczne

Leczenie endodontyczne to inaczej leczenie kanałowe. Stosuje się je w przypadku nieodwracalnych zmian wewnątrz zęba (miazgi zęba). Przyczyną chorób miazgi zęba są bakterie, które poprzez ubytek próchniczy, nieszczelne wypełnienie lub pęknięcie dostają się do wewnątrz zęba. Taki stan jest bardzo szkodliwy, gdyż zaatakowana przez bakterie miazga po pewnym czasie obumiera. Ponadto, bakterie przedostające się poza wierzchołek korzenia zęba mogą powodować stan zapalny (ropień dookoła korzenia).

Leczenie endodontyczne często jest jedyną i ostatnią szansą na uratowanie zęba zaatakowanego od środka przez bakterie. Stomatolog usuwa z komory i kanałów korzeniowych zainfekowaną lub martwą miazgę oraz wypełnia powstałą przestrzeń biokompatybilnym materiałem.

Jest to dość skomplikowany zabieg, dlatego stosuje się optyczne powiększenia pola operacyjnego za pomocą mikroskopu stomatologicznego. Ponadto, konieczne jest odizolowanie leczonego zęba z użyciem specjalnej gumowej osłony-koferdamu. W ten sposób chroni się otwarty ząb przed bakteriami przenoszonymi przez ślinę. W naszym gabinecie stomatologicznym leczenie endodontyczne wykonywane jest tylko pod mikroskopem. Dzięki pracy w powiększeniu jesteśmy w stanie nie tylko bardziej precyzyjnie przeprowadzić pierwotne leczenie endodontyczne, czyli takie, które robimy pierwszy raz w danym zębie, ale również możemy wykonywać rewizję leczenia wykonanengo w przeszłości.

Nasi specjaliści przeprowadzają pod mikroskopem takie zabiegi jak:
• usuwanie złamanych narzędzi z kanałów korzeniowych
• usuwanie starych prac protetycznych razem z wkładami koronowo-korzeniowymi
• wypełnianie perforacji specjalnym, dedykowanym do tego materiałem
• usuwanie zębiniaków oraz udrażnianie trudnych zobliterowanych kanałów korzeniowych
• resekcje korzenia zęba ze wstecznym wypełnieniem kanału korzeniowe, tak aby nie naruszać obecnej już odbudowy protetycznej

Kiedy konieczne jest leczenie endodontyczne?

Z decyzją o leczeniu kanałowym nie należy zwlekać jeżeli:
• ząb przybiera ciemną barwę (inną niż zdrowe zęby)
• występuje nadwrażliwość na dotyk i zmiany temperatury
• widoczne jest pęknięcie lub złamanie zęba
• występuje bolesność tkanek otaczających chory ząb
• na dziąśle przyległym do chorego zęba pojawia się pęcherzyk z ropą
• widoczne są zmiany w obrazie radiologicznym, w okolicy wierzchołka zęba, pomimo, że sam ząb jest bezobjawowy

Czasami zdarza się tak, że chory ząb nie daje o sobie znać i objawy nie występują. Z tego powodu ważna jest profilaktyka, a konkretnie systematyczne kontrole stomatologiczne (raz na sześć miesięcy), w czasie których stomatolog może wykryć stan chorobotwórczy.

Dlaczego warto się zdecydować na leczenie endodontyczne?

Jest to szansa na wyleczenie i uratowanie chorego zęba. Jedyną alternatywą dla leczenia endodontycznego jest praktycznie tylko usunięcie zęba (ekstrakcja). Z tego powodu nie warto zwlekać z podjęciem decyzji o leczeniu, gdyż po prostu jest to rozsądna inwestycja, pozwalająca zachować zdrowie i estetyczny wygląd jamy ustnej. Uratowane zęby będą mocne, pozwolą zachować komfort i bezpieczeństwo przy gryzieniu i żuciu pokarmów na wiele lat.

Co odczuwa się w czasie zabiegu?

Zabiegi endodontyczne najczęściej wykonuje się w znieczuleniu miejscowym. Dzięki wysokiej jakości preparatom jakie stosuje się w klinice Meander Stomatologia każdy etap leczenia endodontycznego może być właściwie bezbolesny. Większość pacjentów naszej kliniki nie zgłasza dyskomfortu w czasie leczenia. Bezpośrednio po zabiegu odczuwalna jest wrażliwość zęba, która może utrzymywać się do kilku dni. Dolegliwości bólowe można zwalczać ogólnodostępnymi środkami przeciwbólowymi lub specjalistycznymi lekami przepisanymi przez stomatologa.